λογοτεχνεσ

ΚΟΥΡΜΑΝΤΖΗ ΕΛΕΝΗ

ΟΝΟΜΑ:

ΕΛΕΝΗ

ΕΠΙΘΕΤΟ:

ΚΟΥΡΜΑΝΤΖΗ

ΙΔΙΟΤΗΤΑ:

ΤΟΠΟΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ:

ΙΩΑΝΝΙΝΑ

  • Γιωσέφ Ελιγιά: Πρωτοπόρος διανοούμενος των Ιωαννίνων, εκδ. Δήμος Ιωαννιτών, Ιωάννινα 1993.
  • Νεοελληνικός Διαφωτισμός: Γραμματολογικό διάγραμμα, εκδ. Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ιωάννινα 2000.
  • Γιωσέφ Ελιγιά: Αλλιανιστής και Πρωτοπόρος, εκδ. Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ιωαννίνων, Ιωάννινα 2001.
  • Το Βιβλίο στην ακμή του Νεοελληνικού Διαφωτισμού (1761 – 1820), Ποσότητες – Ποιότητες – Ιδέες, εκδ. Ατραπός, Αθήνα 2002.
  • Η Νεοελληνική Λογοτεχνία και η Γενιά του 1880: Γραμματολογικό διάγραμμα, εκδ. Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ιωάννινα 2004.
  • Η Νεοελληνική Αναγέννηση στα Γιάννενα: Από τον πάροικο έμπορο στον Αθανάσιο Ψαλίδα και τον Ιωάννη Βηλαρά (17ος – αρχές 19ου αι.), εκδ. Gutenberg, Αθήνα 2007.
  • Έρωτος Αποτελέσματα (Βιέννη, 1792), επιμ.: Ελένη Κουρμαντζή, εκδ. Ωνάσειος Βιβλιοθήκη, Αθήνα 2018.

Η Δρ. Ελένη Κουρμαντζή, έχοντας ήδη καταγράψει στο ενεργητικό της τριανταεννέα έτη διδασκαλίας ως μέλος Δ.Ε.Π., στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, είναι Επισκέπτρια Καθηγήτρια στο St. Cyril and St. Methodius University του Veliko Tyrnovo, Βουλγαρίας.

Κύριο αντικείμενο έρευνας αποτελεί η Λογιοσύνη των Ηπειρωτών (17ος-αρχές 19ου αι.), και η μετάδοση των ιδεών αυτής στον Βαλκανικό χώρο. Και τούτο, ως ένα Χρέος. Επίσης, συνέβαλε στην ανάδειξη της προσωπικότητας του ελληνοεβραίου ποιητή και διανοούμενου, Γιωσέφ Ελιγιά, και στην αναγνώριση των Μαρτυρικών Χωριών της Ηπείρου.

Βασική πεποίθησή της παραμένει ότι ο Ακαδημαϊκός οφείλει να δέχεται τα μηνύματα των καιρών, να μετέχει της κοινωνικής συνείδησης και να είναι πρότυπο ενεργού πολίτη.

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

ΕΡΓΑ

Η Νεοελληνική Αναγέννηση στα Γιάννενα

Έρωτος Αποτελέσματα

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΕΡΓΟΥ

ΙΩΑΝΝΙΝΑ: Ιστορία και Πολιτισμός

 

Τα Ιωάννινα προς το τέλος του Μεσαίωνα κατέχουν μια κομβική θέση στον ελλαδικό χώρο. Εκτός του ότι είναι η μεγαλύτερη πόλη-κάστρο της Ηπείρου, αποτελούν συνάμα και το πέρασμα ενός οδικού αλλά και εμπορικού άξονα, ο οποίος οδηγεί από την Κωνσταντινούπολη έως την Κέρκυρα, έως και τα παράλια της Ιταλικής χερσονήσου. Σημαντική είναι η αναφορά στο Χρυσόβουλλο του Ανδρόνικου Β’ του Παλαιολόγου, το 1319: «Έτι ίνα… οι έποικοι αυτής διάγωσιν ακομμέρκευτοι τελείως… ποιούμενοι πραγματείας ακωλύτως πάντη και ανεμποδίστως…» και «ίνα ευρίσκωνται… και Ιουδαίοι εις ελευθερίαν και ανενοχλησίαν κατά τους λοιπούς εποίκους αυτής.».

Στο β’ μισό του 14ου αιώνα, η πόλη ακολουθεί τις τύχες της ευρύτερης περιοχής με σημαντικές ανακατατάξεις. Έτσι, ανεξαρτητοποιείται τελείως από το βυζαντινό κράτος και έχει διαδοχικά τρεις ξένους ηγεμόνες: τον Σερβοβυζαντινό Θωμά Πρελούμπο ή Πρελούμποβιτς (1367-1384), τον Φλωρεντινό Esaù dei Buondelmonti (1385-1411) και τον Carlo Tocco (1411-1429).

Κατά τη διάρκεια του 16ου αιώνα δημιουργείται μια συμπαγής παροικία γιαννιωτών εμπόρων στη Βενετία, η οποία θα συμβάλει στην πνευματική άνθηση της πόλης των Ιωαννίνων με την ίδρυση κατά το β’ μισό του 17ου αιώνα των λεγόμενων «νεωτεριστικών» Σχολών: του Επιφάνειου Ηγούμενου (1645), του Εμμανουήλ Γκιόνμα (1676) και των αδελφών Μαρούτζη (1734). Στη συνέχεια, γιαννιώτες έμποροι επεκτείνουν το εμπόριό τους σε πόλεις της Ευρώπης και των Βαλκανίων, και σημαντική είναι η προσφορά τους στη σύσταση της Φιλικής Εταιρείας, στη Μόσχα το 1814.

Είναι η εποχή όπου στα Γιάννενα έχει την έδρα του ο Αλή Πασάς ο Τεπελενλής, ένας κατά τα άλλα πεφωτισμένος ηγέτης, ο οποίος θέλησε να ιδρύσει ένα ελληνοαλβανικό κράτος με έδρα τα Ιωάννινα. Το λεγόμενο κράτος του Αλή Πασά επισκέπτονται Άγγλοι και Γάλλοι περιηγητές, καθώς και εκπρόσωποι των Μεγάλων Δυνάμεων της εποχής. Θα μπορούσαμε να το χαρακτηρίσουμε ως ένα πολυεθνικό κράτος και σημαντική είναι η ύπαρξη της ελληνικής γραμματείας του. Η περίοδος του Αλή Πασά ταυτίζεται με τη διαμόρφωση του κινήματος του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, με εξέχουσες μορφές τους Αθανάσιο Ψαλίδα και Ιωάννη Βηλαρά, και την ίδρυση της Σχολής Καπλάνη. Με την εισβολή των σουλτανικών στρατευμάτων το 1820, τα Ιωάννινα θα υποστούν την ολοσχερή καταστροφή τους το 1822.

Το 1838 ιδρύεται η Ζωσιμαία Σχολή, και η πόλη θα γνωρίσει μια σημαντική άνθηση κατά το β΄ μισό του 19ου αιώνα, οφειλόμενη είτε στα Σχολεία της (οθωμανικά, χριστιανικά και εβραϊκά), είτε στους λογίους της, είτε ακόμη και στην έκδοση εφημερίδων και περιοδικών.

Λόγω των βαλκανικών πολέμων (1913-1924) απομακρύνονται από την πόλη 5.000 ελληνόφωνοι μουσουλμάνοι στο θρήσκευμα, ενώ η οικονομική κρίση δημιουργεί μεγάλο ρεύμα μεταναστών κυρίως προς την Αμερική.

Με τη Γερμανική Κατοχή εκτοπίζεται και εξοντώνεται ο εβραϊκός πληθυσμός της, στις 25 Μαρτίου 1944, σηματοδοτώντας έτσι το Ολοκαύτωμα της Κοινότητας. Η πόλη πλέον παίρνει έναν άλλον χαρακτήρα. Σήμερα, ως σύμβολα αυτού του πολυπολιτισμικού παρελθόντος παραμένουν εκτός των άλλων, τέσσερα από τα δεκαεπτά τζαμιά και μία από τις δύο Συναγωγές, η εντός του Κάστρου. Είναι αυτό το παρελθόν μιας πολυεθνικής πόλης, με τον περίγυρο των τειχών του μεσαιωνικού κάστρου, καθώς και με διάφορα άλλα πιο σύγχρονα μνημεία, ως σύμβολα ενός παρελθόντος που υπήρξε και που σηματοδοτεί την Ιστορία της ίδιας της πόλης.

Δρ. Ελένη Κουρμαντζή

Επισκέπτρια Καθηγήτρια

Πανεπιστήμιο «Αγ. Κύριλλος και Αγ. Μεθόδιος»

Veliko Tyrnovo, Βουλγαρία